Potřebujeme přesně vyjasnit, jak se bude stránka používat a jak bude vypadat. Cílem je, abyste všechna rozhodnutí udělali teď, a pak už zbývalo jen postupovat podle plánu a zařídit vše potřebné.

Úkoly

Ve skupině vás je několik, proto řešte víc úkolů najednou:

Vyberte si jeden z úkolů B, C, D, za který budete zodpovídat. Můžete na nich libovolně spolupracovat, a bude asi potřeba, abyste spolupracovali. Úkol, za který zodpovídáte, odevzdejte na konci hodiny do Teams.

Všechny soubory vaší skupiny také prosím nahrávejte na disk Public, aby se nám neztratily.

A: Zadání

Zadání musí vyjasnit:

B: UX design

User experience design musí:

User experience design nesmí:

UX znamená user experience a jde tedy o celkové plánování toho, jak budou uživatelé aplikaci používat.

V první řadě si potřebujete vyjasnit, co uživatel potřebuje (případně, co vy chcete, aby uživatel udělal – dark pattern). Vypište si doopravdy všechno, co od vaší aplikace může někdo chtít a co bude občas potřeba, aby někdo udělal (use cases). Že si něco přečtete nebo jen něco uvidíte, může být taky důležitá situace nebo dokonce cíl.

Určete, které z těchto use cases jsou nejdůležitější a nejčastější. V souvislosti s tím navrhněte, které informativní a ovládací prvky by měly být vidět nejvíc, a které můžou být menší, případně schované. Rozmyslete si, na co musí stránka celkově dbát (přehlednost, přesvědčivost atd.), abyste každého cíle dosáhli co nejlépe (tj. nejspíš aby byl uživatel spokojený).

C: Grafický návrh

Grafický návrh musí:

Grafický návrh nesmí:

Nejdůležitější je, jak přesně budou jednotlivé prvky na stránce (stránkách) rozmístěné. Abyste si doopravdy představili rozměry a neudělali nějakou zásadní botu, je potřeba to doopravdy vidět před sebou na počítači: velikost písma, šířku čar, volné místo mezi prvky pro oddělení.

Profesionálové pro grafické návrhy obvykle používají aplikaci Figma.com. Pro vás bude výhodnější použít canvu, protože ji už znáte.

Zvažte, jaký dojem (potažmo, jaké pocity) má vaše stránka vzbuzovat. V závislosti na tom si vyberte písmo, například na Google Fonts (podrobnější vysvětlení: Font-inspired interfaces). Stejně tak si vyberte barevnou paletu, nejspíš dvě nebo tři barvy, kterých se vaše stránka bude celkově držet. Nemusí tam nikde být černá ani bílá, pokud ji nepovažujete přímo za vhodnou. Pro výběr barev je skvělý nástroj Adobe Color.

Text a veškeré nadpisy, popisky tlačítek atd. je lepší psát opravdový, aspoň jako hrubý náčrt. Namísto slova "Nadpis" do grafického návrhu napište doopravdy nadpis, jaký vaše stránka bude mít. Dlouhé odstavce textu pochopitelně napíšete až později, zatím místo nich můžete nakopírovat třeba kus textu Lorem ipsum, i to vypadá líp než třeba "blablablablablabla".

Fotky a obrázky, které vložíte do svého grafického návrhu, si rovnou ukládejte samostatně vedle toho. Budou se vám hodit při tvorbě samotného webu.

D: Technická analýza

Technická analýza musí:

Jedna z řešených otázek může být problém, jak stránku vůbec vytvořit. V tom případě by řešení byla konkrétní šablona na Wix nebo Wordpress, případně konkrétní stránka, která se podobá tomu, co potřebujete.

Další z řešených otázek u některých projektů může být, kde vzít data, která se na vašem webu budou ukazovat. Vypište si několik zdrojů, které můžete použít, a napište, jakým způsobem z nich budete čerpat informace.

Odkazy na fungující příklady jednak pomáhají vyjasnit, co chcete, a druhak možná půjdou přímo okopírovat a použít. Jestli najdete nějaké podrobnosti nebo související návody, zapište si je taky.